עראיות מול הזדמנות: פרשת האזינו \\ הרב נהוראי אלביליה

הרב נהוראי משה אלביליה No Comments on עראיות מול הזדמנות: פרשת האזינו \\ הרב נהוראי אלביליה

מדוע הסוכה נמשלה לתשובה אפילו שעבר יום הכיפורים וכבר עברנו את החתימה?

23:00
27.04.24
אתר קול חי No Comments on פרק ביצועים אחרון: אלו הקלידנים הטובים שיעלו לשלב הבא • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

בתור ילדים חיכינו לזה כל השנה…

את ההרגשה הזו של לבנות משהו מאפס, משהו שאתה מחכה לבנות עם אבא, לעלות ולרדת 4 קומות כל פעם מחדש, שאולי שכחו משהו…

להוציא את הברזלים מהמחסן של הבנין לבדוק את תקינותם, ומה שלום הקרשים והסכך שלא נאכלו על ידי מזיקים…

ובקיצור חגיגה אחת גדולה, רק בשביל להגיע לרגע הזה בערב החג, ולשמוע את אבא ואמא אומרים: "אח… היה שווה הכל, בסוכות תשבו שבעת ימים".

דרשו רבותינו: "צא מדירת קבע ושב בדירת עראי"…

זוהי הרגשה מרוממת – נכון?

מה תגידו, איך אנחנו משמרים את ההרגשה הזו לכל השנה כולה ולאו דווקא בחג עצמו?

אלא בשביל להבין את פני הדברים נצטרך להקדים את דבריו של הגאון המופלא בעל התפארת שלמה מראדומסק (מועדים) על הפסוק (ויקרא כג,מב): בסוכות תשבו שבעת ימים כל האזרח בישראל ישבו בסוכות, למען ידעו דורותיכם כי בסוכות הושבתי את בני ישראל בהוציאי אותם מארץ מצרים":

"הנה סוכות הוא גמר עת התשובה, אחר ראש השנה ויום הכיפורים כי סוכות הוא בבינה עולם התשובה, ועל כן הזהירה התורה לשוב אל ה' עוד, וזה הרמז בסוכות תשבו לשון תשובה שבעת ימים לתקן מה שפגם שבעת הימים הם שבע מדות העליונות, למען ידעו דורותיכם, פירוש, תזכו ותגיעו לבחינת הדעת שיהיו כל בני ישראל בבחינה כזאת כאשר היו אז בהוציאי אותם מארץ מצרים אשר על ידי התשובה זכו למדרגת ענני כבוד וגילוי שכינה".

וזהו שאמרו כי בסוכות הושבתי, בסוכות ענני כבוד הושבתי בתשובה את בני ישראל, ועל ידי זה זכו לכל הגדולה, מעתה שובו שובו בני ישראל ויהיה גם עתה אור העליון מקיף עליכם מכל צד כמו שכתוב: "כי יצפנני בסוכו ביום רעה יסתירני בסתר אהלו".

ראשית – אנו צריכים לדעת שכאן בחג הסוכות הקב"ה ברוב רחמיו, אחרי שהתבצעה לה החתימה בתפילת הנעילה ביום הכיפורים, נותן לנו כאן עוד הזדמנות ולא בכדי, אם תחזרו בתשובה עוד, חוץ ממה שהיה לכם ביום הכיפורים, תזכו לאור עליון אשר יקיף אותכם מכל צד ויעזור לכם להרגיש באמת את החג הקדוש הזה…

יוצא מדבריו, שאיך משמרים באמת את הרגשת הארעיות הזו בעולם?, אדם יכניס אל הלב פנימה את רחמיו הגדולים וחסדיו המרובים של ה' יתברך, שציוה אותך אחרי שעלית לפסגה, הרגשת את ים הרחמים העצומים שנתן לך ביום הכיפורים, מגיע כמו שאומר האריז"ל "וימינו תחבקני", אני מחבק אותך ילדי הקטן והאהוב, ואומר לך ילדי אהובי, יש לי עוד הזדמנות לתת לך, נתתי לך חודש שלם, ראש השנה, ספרי חיים ומתים, עשרת ימי תשובה, יום הכיפורים שהוא יום אדיר בימי שנה, תחזור בתשובה, אל תחשוב שאתה בעולם הזה דייר קבע, אתה כמו כולם, עראי!, אף אחד לא חי כאן 200 שנה בדורנו, שתרגיש עראי אז תזכה להרגיש אל תוך קרבך באמת את המהות וההזדמנות הנפלאה של חג הסוכות שהוא מקרין מאורו הגדול עלינו…

ואם תאמרו, איזה הזדמנויות אפשר לקיים בחג הסוכות?

בואו ותשמעו (אוצר הסיפורים, מועדים, עמוד 390):

ר' לוי יצחק מברדיצ'וב היה נוהג להזמין אצל סוכתו דווקא אנשים פשוטים, מן הדרגה הנחותה ביותר, ואיתם היה אוכל את סעודת החג, מאזין לדבריהם ומשמיע באוזניהם דברי תורה. היו האנשים תמהים על מנהגו זה, וכי אין הוא יכול למצוא לו חברותא "אושפיזין" מכובדים יותר?

פעם שאלוהו לטעם הדבר. השיב הצדיק על דרך הצחות: "לעתיד לבוא, כשיזמינו את כל הצדיקים לסוכת עורו של לוייתן, ארצה גם אני כמובן, להיכנס לאותה סוכה, ואולם שומר הפתח ודאי יעכב אותי ויאמר בכעס: "חוצפה שכזאת, איך בן אדם שכמותך מעז להידחק בין צדיקים וגדולי עולם? ואוכל להשיב על כך: גם אנוכי הזמנתי לסוכתי אנשים פשוטים, ולא התביישתי בהם.

ולא רק זה, כשיודעים לנצל, תמיד מרויחים…

שבת שלום ומבורך וחג שמח לכל בית ישראל היקרים והאהובים!

===

המאמר מוקדש השבוע להצלחתו ולרפואתו השלימה של:

מורי ורבי עטרת ראשי

הרב חיים שמעון בן מדלן מזל טוב למשפחת פינטו שליט"א

רב הערים אשדוד וקרית מלאכי.

בתושח"י.



0 תגובות